Skip to main content
Terug

Fusie of naamswijziging

Bij een fusie of naamswijziging van organisaties bent u verplicht dit door te geven aan het CZO. Hieronder leest u wat u moet regelen en wat de gevolgen zijn voor de erkenning(en), de registraties van studenten en de afgifte van het CZO-diploma of -certificaat.

Fusie

1. Fusie melden

De raden van bestuur/directie van beide organisaties, melden de fusie schriftelijk bij het CZO. Hierin staat:

  • De naam van de nieuwe rechtspersoon zoals vastgelegd in de notariële akte en zoals ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. 
  • De datum waarop de nieuwe rechtspersoon is ontstaan. 

We controleren de rechtspersoon bij de Kamer van Koophandel en verwerken de gegevens in onze administratie voor de erkenning(en), afgifte van CZO-diploma’s en -certificaten en de beschikbaarheidbijdrage.

2. Nieuwe erkenningsaanvraag indienen

Bij een juridische fusie - tussen CZO-erkende organisaties of een CZO-erkende en een niet CZO-erkend organisatie – moet de nieuwe organisatie binnen één jaar een nieuwe erkenningsaanvraag doen. Alleen dan kun je als gefuseerde organisatie in aanmerking komen of blijven voor een CZO-erkenning. 

3.  Gevolgen voor registratie van studenten en CZO-diploma's

  • Studenten die in opleiding zijn, zetten we administratief over naar de nieuwe organisatie. Hiervoor hoeft de student zelf geen actie te ondernemen. 
  • Geeft een organisatie de fusie tijdig door? Dan komt de naam van de nieuwe rechtspersoon op het CZO-diploma of -certificaat.
  • Bij een te late melding van de fusie, geven we diploma's en certificaten af op vorige rechtspersonen die bij ons bekend zijn.
  • Het is de verantwoordelijkheid van de fuserende organisatie(s), om te zorgen dat studenten op de juiste rechtspersoon diplomeren.
  • Wilt u achteraf nieuwe CZO-diploma’s of -certificaten laten corrigeren? Dan brengen we daarvoor kosten in rekening. Deze zijn hetzelfde als voor een CZO-diploma. 

Naamswijziging

1. Naamswijziging melden

De raad van bestuur/directie meldt de naamswijziging schriftelijk bij het CZO. Vermeld hierbij:

  • De naam van de nieuwe rechtspersoon zoals vastgelegd in de notariële akte en zoals ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. 
  • De datum waarop de nieuwe rechtspersoon is ontstaan. 

We controleren de rechtspersoon bij de Kamer van Koophandel en verwerken de gegevens in onze administratie, voor de erkenning(en), afgifte van CZO-diploma’s en certificaten en de beschikbaarheidbijdrage.

2.  Gevolgen voor registratie van studenten en CZO-diploma's

  • Studenten die in opleiding zijn bij de organisatie waarvan de naam is gewijzigd, zetten we administratief over naar de nieuwe organisatie. Hiervoor hoeft de student zelf geen actie te ondernemen. 
  • Geeft u de naamswijziging op tijd door? Dan komt de naam van de nieuwe rechtspersoon op het CZO-diploma of -certificaat.
  • Bij een te late melding van de naamswijziging, geven we CZO-diploma’s en -certificaten af op de vorige rechtspersonen die bij ons bekend zijn.
  • Het is de verantwoordelijkheid van de organisatie waarvan de naam wijzigt, om te zorgen dat studenten op de juiste rechtspersoon diplomeren.
  • Wilt u achteraf nieuwe CZO-diploma’s of -certificaten corrigeren? Dan brengen we daarvoor kosten in rekening. Deze zijn hetzelfde als voor een CZO-diploma.