De vier kerntaken van het CZO zijn
- Kaderstellen oftewel het toelaten van nieuwe opleidingen.
- Toezicht houden op CZO-opleidingen door middel van erkenningen en audits.
- Civiel effect toekennen door middel van studentenregistratie en beschikbaarheidsbijdrage.
- Advies en informatie verstrekken door het ontsluiten van in- en uitstroomgegevens.
Het College Zorgopleidingen
- Ontwikkelt met stakeholders een nieuwe visie op toezicht en (her)registratie in het kader van CZO Flex Level.
- Werkt vanuit een tripartiet opgesteld kwaliteitskader.
- Baseert de toezichthoudende systematiek op high trust, high penalty en haar beoordeling op peer review.
- Borgt en bevordert landelijk eenduidige deskundigheid van zorgprofessionals en kwaliteit van het leren en opleiden in de zorgpraktijk.
- Werkt samen aan het opleidingscontinuüm, het vergroten van de effectiviteit van zorgopleidingen.
- Verzorgt de studentenregistratie, de afgifte van CZO-erkende diploma’s en werkt aan het verder ontsluiten van in- en uitstroomcijfers.
De kernwaarden van het CZO zijn
- Betrouwbaar: het CZO ‘zegt wat ze doet en doet wat ze zegt’, houdt zich aan haar woord, is bereikbaar, beschikbaar en geeft de juiste informatie.
- Deskundig: het CZO geeft de juiste informatie vanuit competentie, is en blijft geïnformeerd als lerende organisatie, handelt eigenstandig en onpartijdig, geborgd door de tripartite inrichting van de organisatie.
- Transparant: het CZO stelt heldere grenzen, communiceert eenduidig, deelt processen, legt uit waarmee zij bezig is, geborgd door heldere rollen en verantwoordelijkheden binnen het bureau.