Skip to main content
Terug naar overzicht
Nieuws

Nieuwe CZO-richtlijn voor EPA-overstijgende leeractiviteiten (EOL)

De nieuwe CZO-richtlijn voor EPA-overstijgende leeractiviteiten (EOL) is gepubliceerd. Deze richtlijn biedt kaders voor het ontwikkelen van EOL binnen een kernleerroute. Net zoals er richtlijnen zijn voor EPA-gerichte begeleiding en toetsing, helpt deze richtlijn bij het vormgeven van leeractiviteiten die bijdragen aan de professionele ontwikkeling van studenten. De richtlijn gaat straks gelden voor alle kernleerroutes, maar de exacte ingangsdatum wordt nog bekendgemaakt. Omdat iedere kernleerroute uniek is, werken zorgorganisaties en opleidingsinstituten de toepassing van de richtlijn per kernleerroute verder uit.

Binnenkort delen we meer informatie over de EOL-richtlijn, waaronder de exacte ingangsdatum. Vooruitlopend daarop willen we u nu alvast informeren. U vindt de CZO-richtlijn voor EOL onder CZO-documenten. 

De opleidingsplannen voor de kernleerroutes tot wondverpleegkundige en orgaanperfusionist zijn op 1 juni 2025 in gegaan. Zorgorganisaties en opleidingsinstituten die deze CZO-opleidingen aanbieden, passen de richtlijn inmiddels al toe.

Wat zijn EPA-overstijgende leeractiviteiten (EOL)?

EPA-overstijgende leeractiviteiten (EOL) dragen bij aan de brede professionele ontwikkeling van een student. Ze richten zich op het versterken van kennis, vaardigheden en gedrag die essentieel zijn voor het vak, maar niet beperkt zijn tot één bepaalde beroepsactiviteit.  

EOL vormen samen met de EPA’s binnen een kernleerroute, de eindtermen van een kernleerroute. Studenten kunnen deze leeractiviteiten gericht invullen binnen een specifiek vakgebied en afstemmen op hun eigen leerdoelen en ontwikkeling. 

Eén richtlijn, maar maatwerk per kernleerroute 

De EOL-richtlijn geldt straks voor alle kernleerroutes, maar opleidingsinstituten en zorgorganisaties werken de toepassing ervan per kernleerroute verder uit, binnen het theoretisch- en het praktijkonderwijs. Dit is nodig omdat elke kernleerroute uniek is. Denk aan specifieke wet- en regelgeving of ethische vraagstukken. Daarom is het belangrijk dat de richtlijn wordt aangepast aan de context van de opleiding.   

Drie belangrijke aanpassingen in de richtlijn 

  1. De professionele ontwikkeling binnen EOL uit zich nu in alle vier de CanMEDS-competentiegebieden: kennis & wetenschap, maatschappelijk handelen, leiderschap, professioneel handelen en kwaliteitsbevordering.  
    In de eerdere Flex Level-fase was dit nog een keuzemogelijkheid.
  2. Het opleidingsinstituut heeft een duidelijke rol binnen het theoretisch onderwijs. 
    In de tijd van Flexlevel was dit nog niet vanzelfsprekend.
  3. Voor het succesvol behalen van EOL, moet de student een innovatie- of verbeteropdracht uitvoeren.

Doel van de richtlijn 

Deze aangepaste CZO-richtlijn moet voor meer duidelijkheid zorgen, én voor meer uniformiteit binnen het CZO-opleidingsstelsel. Zo kunnen we de kwaliteit van CZO-opleidingen beter waarborgen. 

Vragen of hulp nodig

Heeft u vragen over EOL en de richtlijn? Neem dan gerust contact met ons op via kader@czo.nl. We helpen u graag verder.