Skip to main content
Terug

Het CZO-aanspreekpunt: hoe vult u dit in?

Een vast aanspreekpunt in uw organisatie voor ons als CZO, helpt u om CZO-opleidingen goed te organiseren en de kwaliteit ervan te waarborgen. Op deze pagina leest hoe u het aanspreekpunt het beste kunt invullen.

Waarom een vast aanspreekpunt

Een vast aanspreekpunt helpt om effectief met elkaar samen te werken en om CZO-opleidingen goed te organiseren voor uw studenten. Tegelijk voldoet u hiermee ook aan de eis uit het kaderbesluit CZO (artikel D.5.1.i en D.6.1.i).

Ons advies: drie contactpersonen 

Als de grootte van uw organisatie het toelaat, adviseren we om drie contactpersonen te benoemen. Samen vormen zij de schakel tussen uw organisatie en het CZO. 

Lukt het niet om drie personen aan te wijzen? Dan vragen we u om drie verschillende e-mailadressen te gebruiken. Zo kunnen de taken in MijnCZO soepel en overzichtelijk verlopen.

De drie contactpersonen zijn:

  1. Contactpersoon raad van bestuur (RVB) – bestuurlijk aanspreekpunt
  2. Contactpersoon erkenningen en audits (CEA) – voor de erkenningen en visitaties
  3. Contactpersoon studentenregistratie (CR) – voor de registratie en diplomering van studenten

Voordelen van drie contactpersonen

Door drie contactpersonen aan te wijzen:

  • Weet iedereen wie waarvoor verantwoordelijk is.
  • Wordt de werkdruk beter verdeeld.
  • Worden zaken efficiënter geregeld.
  • Wordt zorgvuldig omgegaan met gevoelige informatie en persoonsgegevens, door een beperkt aantal bevoegde personen.

Verantwoordelijkheden en praktische taken

Hieronder vindt u per contactpersoon een overzicht van de belangrijkste verantwoordelijkheden en praktische taken. Zo kunt u de rollen toewijzen aan mensen met voldoende tijd en capaciteit, en weet iedereen binnen uw organisatie wie wat doet.

Zorgorganisaties:

Contactpersoon raad van bestuur (RvB)

De contactpersoon raad van bestuur is bestuurlijk eindverantwoordelijk voor de CZO-opleidingen binnen de organisatie.

Verantwoordelijkheden zijn:

  • In- en extern het belang uitdragen van opleiden van gekwalificeerde zorgprofessionals volgens de erkennings- en kwaliteitseisen van het CZO.
  • CZO-opleidingen integreren in organisatie- en opleidingsbeleid.
  • Het flexibel opleidingsstelsel toepassen, afgestemd op de regionale raming van het Capaciteitsorgaan en benodigde capaciteit in de eigen organisatie.
  • Op de hoogte zijn en blijven van de actuele CZO-kaders en deze vertalen naar beleid en uitvoering.
  • Toewijzen, ondersteunen en borgen van de rol van CEA en CR.
  • Eindverantwoordelijk voor erkenningsaanvragen en visitaties.
  • Eindcontrole uitvoeren op de beschikbaarheidbijdrage.
  • Eindverantwoordelijk voor de verwerking van CZO-facturen.

Praktische taken zijn:

  • Erkenningsaanvragen (ingevuld door CEA) goedkeuren en indienen.
  • Beoordelingen en visitatierapporten ontvangen en inzien.
  • Borgen dat de gegevens rondom beschikbaarheidsbijdrage gecontroleerd en geaccordeerd worden.
  • Tijdig bijwerken van contact- en organisatiegegevens (RvB, CEA, CR).
Contactpersoon erkenningen en audits (CEA)

De contactpersoon erkenningen en audits coördineert, adviseert en begeleidt het proces rondom erkenningen en visitaties. We delen alleen gegevens over erkenningen en audits met de CEA. Zo werken we met elkaar volgens de AVG.

Verantwoordelijkheden zijn:

  • Eerste aanspreekpunt zijn voor interne partijen (praktijkopleiders, managers, leerhuis/academie).
  • Eerste aanspreekpunt zijn voor het CZO met betrekking tot erkenningen en visitaties.
  • Informeren van bestuur en opleiders bij belangrijke wijzigingen.
  • Betrokkenen binnen de organisatie verbinden door het delen van informatie en het met elkaar in contact brengen.
  • Verbindende rol spelen in de regio, om gezamenlijk de kwaliteit van opleidingen te versterken.
  • Signalerende functie op risico’s voor de kwaliteit van het opleiden.
  • Voorbereiden, plannen en uitvoeren van visitaties.
  • Coördineren van erkenningsaanvragen; ophalen van documenten, stimuleren van betrokkenen tot het delen van de juiste informatie en begeleiden van het proces in de organisatie.
  • Melden en aanvragen van nieuwe CZO-opleidingen in overleg met team toezicht van het CZO.
  • Tijdig aanvragen van herbeoordelingen.
  • In overleg met RvB vervanging regelen bij afwezigheid.

Praktische taken zijn:

  • Erkenningsaanvragen voorbereiden, documentatie verzamelen en klaarzetten voor de RVB.
  • Status en beoordeling van een erkenningsaanvraag volgen in MijnCZO.
  • Aanspreekpunt voor het CZO bij visitaties en voeren van het voorbereidende gesprek. 
Contactpersoon studentenregistratie (CR)

De contactpersoon studentenregistraties is verantwoordelijk voor de registratie van studenten en diplomering. Alleen de CR kan contact opnemen met het CZO over individuele registraties. Zo werken we met elkaar volgens de AVG. 

Verantwoordelijkheden zijn:

  • Studenten, praktijkbegeleiders en managers informeren over procedures van registratie tot diplomering.
  • Registreren van bekwaamverklaringen (EPA’s) en behaaldverklaringen (EOL).
  • Diploma-aanvragen controleren en accorderen.
  • Inschrijvingen en NAW-gegevens tijdig controleren en accorderen.
  • Registraties beëindigen bij uitval of langdurige afwezigheid.
  • Studenten begeleiden en herinneren aan registratie bij het CZO.
  • Administratie uitvoeren in lijn met CZO-regelgeving.
  • Samenwerken met de CEA en afstemmen met opleidingsinstituten en CZO bij onjuistheden.
  • Beschikbaarheidbijdrage; gegevens controleren en in opdracht van de RvB accorderen voor bekostiging.

Praktische taken zijn:

  • Registraties en voortgang van studenten beheren in MijnCZO.
  • Entrustable professional activities (EPA’s) en EPA-overstijgende leeractiviteiten (EOL) goed vastleggen.
  • Diploma-aanvragen verwerken.

Opleidingsinstituten:

Contactpersoon raad van bestuur (RvB)

De contactpersoon raad van bestuur/college van bestuur is bestuurlijk eindverantwoordelijk voor de CZO-opleidingen binnen het opleidingsinstituut.

Verantwoordelijkheden zijn:

  • Het belang van opleiden uitdragen binnen en buiten de organisatie.
  • CZO-opleidingen integreren in opleidings- en organisatiebeleid.
  • Het flexibel opleidingsstelsel toepassen in regionale samenwerking.
  • Op de hoogte zijn en blijven van actuele kaders en deze vertalen naar beleid en uitvoering.
  • Toewijzen, ondersteunen en borgen van de rol van CEA en CR.
  • Eindverantwoordelijkheid dragen bij erkenningsaanvragen en visitaties.

Praktische taken zijn:

  • Erkenningsaanvragen (ingevuld door CEA) goedkeuren en indienen.
  • Beoordelingen en visitatierapporten ontvangen en inzien.
  • Tijdig bijwerken van contact- en organisatiegegevens (RVB, CEA, CR).
Contactpersoon erkenningen en audits (CEA)

De contactpersoon erkenningen en audits coördineert, adviseert en begeleidt het proces van erkenningen en visitaties binnen het opleidingsinstituut. Het CZO deelt alleen gegevens over erkenningen en audits met de CEA. Zo werken we met elkaar volgens de AVG.

Verantwoordelijkheden zijn:

  • Eerste aanspreekpunt voor interne partijen (opleiders, managers).
  • Eerste aanspreekpunt voor het CZO met betrekking tot erkenningen en visitaties.
  • Informeren van bestuur en opleiders bij belangrijke wijzigingen.
  • Betrokkenen binnen het opleidingsinstituut verbinden door het delen van informatie en het met elkaar in contact brengen.
  • Verbindende rol in de regio, om te zorgen dat opleidingsinstituten en zorgorganisaties samen de kwaliteit van opleidingen versterken.
  • Signalerende functie op risico’s voor de kwaliteit van het opleiden.
  • Voorbereiden, plannen en uitvoeren van visitaties.
  • Coördineren van erkenningsaanvragen; ophalen van documenten, stimuleren betrokkenen tot het delen van de juiste informatie en begeleiden van het proces in de organisatie.
  • Melden en aanvragen van nieuwe CZO-opleidingen in overleg met team toezicht van het CZO.
  • Tijdig aanvragen van herbeoordelingen.
  • In overleg met RvB vervanging regelen bij afwezigheid.

Praktische taken zijn:

  • Erkenningsaanvragen voorbereiden, documentatie verzamelen en klaarzetten voor de RVB.
  • Status en beoordeling van een erkenningsaanvraag volgen in MijnCZO.
  • Aanspreekpunt voor het CZO bij visitaties en voeren van het voorbereidende gesprek. 
Contactpersoon studentenregistratie (CR)

De contactpersoon studentenregistraties is verantwoordelijk voor de registratie van studenten en diplomering binnen het opleidingsinstituut. Alleen de CR kan contact opnemen met het CZO over individuele registraties.

Verantwoordelijkheden zijn:

  • Studenten, opleiders en managers informeren over de registratie- en diplomaprocedures.
  • Behaaldverklaringen van EPA’s en EOL registreren.
  • Diploma-aanvragen controleren, accorderen en verzenden naar studenten of opleiders.
  • Inschrijvingen en NAW-gegevens controleren en accorderen.
  • Registraties beëindigen bij uitval of langdurige afwezigheid.
  • Studenten begeleiden en herinneren aan registratie bij het CZO.
  • Administratie uitvoeren in lijn met CZO-regelgeving.
  • Samenwerken met de CEA en afstemmen met zorgorganisaties en CZO bij onjuistheden.

Praktische taken zijn:

  • Registraties en voortgang van studenten beheren in MijnCZO.
  • EPA’s en EOL goed vastleggen.
  • Diploma-aanvragen verwerken en uitzetten.

Vragen of hulp nodig?

Heeft u vragen over het CZO-aanspreekpunt of wilt u advies over hoe u dit binnen uw organisatie kunt inrichten? Neem dan gerust contact met ons op via servicebureau@czo.nl. We helpen u graag verder.